UNIZO Limburg heeft de Award ‘Limburgse KMO van het jaar’ yogekend aan Fruitsnacks uit Nieuwerkerken. “Het Haspengouwse familiebedrijf vormt het levende bewijs van hoe mooie, innovatieve én duurzame bedrijven Limburg herbergt”, stelt Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg.

“KMO’s vormen de motor van onze economie”, steekt Bart Lodewyckx van wal. “In België staan ze in voor 69% van de tewerkstelling.  Daarom dat UNIZO en Provincie Limburg een award uitreiken aan Fruitsnacks, omdat die er op verschillende vlakken bovenuit steekt: financieel beleid, innovatie, (ambitie voor) internationaal ondernemen, personeelsbeleid, energie & milieu, ondernemingszin en marketing & communicatie.” Roel Paesmans van het bedrijf reageert trots: “Met Fruitsnacks koesteren we de ambitie om een steeds beter levenswerk neer te zetten. We willen een steen verleggen en met name een betere wereld achterlaten voor de volgende generaties. Fruitsnacks is met zijn concept een pionier op de markt en we zijn doorheen de jaren flink uitgebreid. Zo levert het bedrijf uit Nieuwerkerken nu wekelijks fruitpakketten aan ruim 3.200 bedrijven.”

Innoveren

“Fruitsnacks houdt zich staande in een bijzonder moeilijke marktsituatie en blijft ook voortdurend investeren en innoveren”, vervolgt Paesmans. “We bogen de coronacrisis om naar een kans om concurrenten over te nemen. Bovendien richten we sinds kort onze pijlen ook naar het buitenland, meer bepaald richting Nederland en Duitsland.”

Juryvoorzitter Christophe Wels bevestigt dat en vult aan: “Daarenboven zet Fruitsnacks actief in op maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en efficiënt energiegebruik. De voorbije jaren nam het bedrijf meerdere initiatieven om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en een energie-positief bedrijf te zijn: er werd een windmolen geplaatst, de industriële koelinstallatie werd omgebouwd tot een ecologische installatie met warmterecuperatie en er wordt met elektrische wagens gereden. Fruitsnacks gaat nooit voor winst op korte termijn, maar hanteert een uitgekiende langetermijnvisie die gebaseerd is op een duurzaam beleid met duidelijke structuren, risicospreiding en actieplannen.”

“We zijn ongelooflijk blij met deze award”, zegt Paesmans. “Het motiveert ons om de ingeslagen weg met veel enthousiasme verder te zetten. Met Fruitsnacks koesteren we de ambitie om een steeds beter levenswerk neer te zetten. We willen een steen verleggen en met name een betere wereld achterlaten voor de volgende generaties”, besluit Roel Paesmans.

Foto © Unizo Limburg