Het STVV-stadion op Stayen krijgt een naampartner, in de vorm van de internationale wasabiproducent Daio. De nieuwe naam voor wat supporters ‘de hel van Stayen’ noemen wekte de ganse dag veel commotie. Bij een uitgebreide rondvraag door Media Haspengouw (TruiensNieuws en TrudoFM) blijkt dat de meningen verdeeld zijn. Hevige supporters en een deel van de STVV-fans zijn overwegend tegen; anderen zien er dan weer de kans in om de club meer internationale uitstraling te geven en een financiële boost te geven.

“Wat vind jij van de naamsverandering naar Daio Wasabi Stayen Stadium? Voor of tegen?”

Toen we donderdagochtend die vraag open gooiden reageerden onze lezers van TruiensNieuws en luisteraars van Trudo FM onmiddellijk via de diverse kanalen van Media Haspengouw. In de voormiddag tot kort na de middag ging het gelijk op. Die fifty-fifty verhouding tussen voor- en tegenstanders wijzigde later op de dag in een voordeel van zij die tegen zijn. Vooral de supporters laten zich fel horen op de Facebook-pagina’s van Media Haspengouw. Zij vinden het ronduit een slechte beslissing: “Zoiets doe je niet! Stayen is Stayen en zal Stayen blijven!” Anderen dan weer: “Ze doen maar. Voor mij verandert er niks.” Sommigen klinken emotioneel: “Ze zijn zot geworden!” Het onderwerp liet vrijwel niemand onberoerd. Een andere groep Truienaren ziet hierin mogelijkheden om de club meer internationale uitstraling en een financiële boost te geven. “Dit zal commercieel en financieel STVV een boost geven. Knap gedaan!”

Stayen blijft bewaard

“We beseffen het belang van de naam Stayen voor onze STVV-fans”, reageert men bij het clubbestuur. “De naam ‘Stayen’ blijft zeker bewaard. Maar het zal onze financiële situatie aanzienlijk verbeteren. Daio zal haar merk verbinden aan de heilige grond van Stayen. We zien heel wat gelijkenissen tussen beide regio’s. Daio teelt al meer dan 100 jaar wasabi, één van de belangrijkste voedingsproducten van Japan, terwijl voetbalclub STVV binnenkort haar 100e verjaardag viert. De keuze voor Daio sluit aan bij ons DNA. Door de jaren heen hebben we een goede relatie opgebouwd met heel wat fruit- en voedingsbedrijven.”

Barcelona

“Vergelijk het met FC Barcelona, dat tegenwoordig in Spotify Nou Camp speelt. Stadionpartners zijn een internationale trend. En STVV is een professionele voetbalclub. Maar bij voetbal hoort ook traditie. Daarom laten we de naam ’Stayen’ niet verloren gaan.”

Ook Roland Duchâtelet laat zijn licht schijnen: “We willen allemaal de best mogelijke beleving bieden: Daio in kruiden, Stayen bij een verblijf op de site en STVV als voetbalclub”, aldus stadioneigenaar Duchâtelet.

Foto © STVV