…is de redding nabij. En die redder-in-nood zou Xavier Chapel wel eens kunnen zijn.  Deze jonge Truienaar startte onlangs een eigen bedrijf, Simplix, en biedt alle hulp al mensen met een digitaal probleem.

sx-mock6We hadden een probleem: telkens als we een filmpje van You Tube bekeken, kregen we een grijs vierkant op ons scherm met Engelse ondertiteling. Ambetant! En we kregen het niet weg. “Even Apeldoorn bellen”, heet dat dan in de verzekeringswereld. Wij belden Simplix en op slag en stoot konden we de instellingen van Chrome aanpassen, en weg onderschriften.

Een nieuwe TV en die marcheert niet!
“Ik heb 10 jaar gewerkt in de telecommunicatie- en multimediawereld en gaf de klanten graag uitleg over de werking en de afstelling van hun apparaten. Als het dan toch niet lukte belden ze me al eens na de uren. Nu mijn laatste contract met werkgever afliep dacht ik dat ik daar wel eens mijn beroep van kon maken, mensen helpen die in de knoei zitten. Vele mensen bestellen dingen online, krijgen een Engelse uitleg erbij en krijgen vervolgens hun ding niet aan de praat. En dan ben ik er”, vertelt Xavier. Hij haalt een voorbeeldje aan. Een klant kocht via internet een wildcamera, maar toen puntje bij paaltje kwam wist hij niet hoe het ding te installeren en de filmpjes te downloaden. Met zijn hulp filmt die man nu de aanwezigheid van wild in zijn jachtgebied.

20210408_142145sx-2Je IPhone met je stem bedienen
Xavier past ook apparaten aan. “Een gehandicapte in Hasselt die nood heeft aan thuiszorg, moet heel wat dingen op de computer regelen, maar veel verder dan Google en Facebook geraakt hij niet. Ik kon hem helpen met een snelkoppeling te installeren waardoor hij zich automatisch kon aanmelden op de websites die hij nodig had om zijn zorg te regelen. Een andere klant had een keelkwetsuur na een accident en kon niet meer praten. Om hem toch de mogelijkheid te geven deel te nemen aan conferencecalls stelde ik een chatroom in voor hem om toch via geschreven tekst te communiceren”, vertelt Xavier. Of het verhaal van de blinde man die toch graag nog wilde contact houden met vrienden en familie maar enkel een oude analoge telefoon had. Hij kocht zich een IPhone met een aanraakscherm, maar daar was hij niet veel verder mee. Xavier zorgde ervoor dat deze blinde man zijn telefoon met zijn stem kon bedienen.

Een technologische klusjesman
Zo zou je Xavier Chapel kunnen noemen. En dat is ook zijn doelstelling: de dingen voor de mensen simpeler maken, de drempel verlagen om mensen te helpen aan de slag te gaan met de nieuwe technologieën.
20210408_142713Hij staat klaar om op je vragen te beantwoorden zoals
* Hoe moet ik mijn belastingenn invullen?
* Hoe geraak ik binnen bij de overheid?
* Hoe werkt Facebook?
* Paniek… ik heb een virus?
* Ik krijg mijn tv niet aan de praat?

Simplix is trouwens een samenvoeging van die elementen. Om het voor jezelf simpel te maken, bel Xavier, zo SIMPLIX is het. De diensten van Simplix kosten 50 euro per uur, verplaatsing (in Haspengouw) en btw inbegrepen.

 

Je vindt Simplix in
Sint-Truiden, op Sint-Anneke 26B 302
tel 0465/083664
Xavier.simplix@gmail.com
en op https://www.facebook.com/SimpliXavier/

simplix-gegevens