Van maandag 27 januari tot en met vrijdag 31 januari zal de E313 richting Luik tussen Lummen en Hasselt-West vier nachten worden afgesloten. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plaatst er 11 portieken voor dynamische signalisatie. Deze werken maken deel uit van de realisatie van een nieuwe spitsstrook en vinden ‘s nachts plaats, telkens van 22 uur tot 5 uur, om de hinder te beperken.

 

De spitsstrook, die zeven kilometer lang is, werd al in oktober 2024 aangelegd. Tot nu toe wordt ze echter enkel als pechstrook gebruikt. Om de strook tijdens drukke momenten als een extra rijstrook in te zetten, is dynamische signalisatie nodig. Naast de nachtafsluitingen eind januari, zal de snelweg ook van 10 tot 13 februari vier nachten worden afgesloten voor dezelfde werken. Tijdens de nachtafsluitingen wordt het verkeer omgeleid via de alternatieve route F. Bestuurders op de E313 richting Luik nemen afrit 26 in Lummen en volgen de gele borden via de N725 en N2 om vervolgens bij Hasselt-West opnieuw de snelweg op te rijden. Ook verkeer op de E314 in de richting van Hasselt zal rekening moeten houden met hinder.

Onderhoudswerken en testperiode

Naast het plaatsen van de portieken zal AWV de afsluitingen benutten om onderhoudswerken uit te voeren, zoals aan de verlichting in de middenberm. Na de plaatsing worden de borden en verkeerscamera’s getest in samenwerking met het Vlaams Verkeerscentrum. De testperiode duurt ongeveer twee weken. Pas daarna zal de spitsstrook officieel in gebruik worden genomen. Het Vlaams Verkeerscentrum beheert alle spitsstroken op Vlaamse snelwegen. Dynamische signalisatie toont aan of de strook open of gesloten is. Bij een groene pijl of aangegeven snelheid is de strook open, terwijl een rood kruis aangeeft dat de strook dient als pechstrook. Op werkdagen is de spitsstrook doorgaans open van 6 uur tot 20 uur.

De nieuwe spitsstrook biedt extra capaciteit tijdens drukke momenten, wat filevorming moet beperken. Tegelijk blijft veiligheid vooropstaan: verkeerscamera’s en detectielussen in het wegdek zorgen ervoor dat de verkeersleiders van het Vlaams Verkeerscentrum de situatie continu kunnen monitoren.

Beeld © AWV