SINT-PETERSBURG, RUSLAND – In de tentoonstelling Glasstress – Window to the Future installeert kunstenaar en art director Koen Vanmechelen in het State Hermitage museum in Sint-Petersburg een reusachtig prisma op de toekomst. De internationale Glasstress tentoonstelling, die al meer dan 10 jaar glaskunst van topkunstenaars van over de hele wereld samenbrengt, strijkt er neer in de majestueuze ruimtes. Vanmechelen presenteert er zelf ook nieuw werk, geboren in de Venetiaanse Berengo Studio. 

Van 11 september tot en met 31 oktober 2021 loopt de tentoonstelling Glasstress – Window to the Future in de State Hermitage in het Russische Sint-Petersburg. Een van de grootste en omvangrijkste kunstmusea ter wereld. Art director van de expo is de Belgische kunstenaar Koen Vanmechelen. Samen met curators Dimitri Ozerkov, directeur Contemporary Art, Yelisei Zakharenkov en Olga Kozhura selecteerde hij meer dan 50 glaswerken van hedendaagse kunstenaars verbonden aan de Venetiaanse Berengo Studio. In tien zalen staat werk van onder andere Ilya en Emilia Kabakov, de gebroeders Chapman, Jaume Plensa, Ai Weiwei, Renate Bertlmann, Michael Joo, Joseph Kosuth, Petah Coyne, Mat Collishaw, Laure Prouvost en landgenoten Jan Fabre en Hans Op de Beeck. Ook Vanmechelen zelf toont er zijn nieuwe werk Evolution of a Hybrid. Een keramieke buste van een Russische vrouw die omarmt wordt door een glazen hybride; half slang, half arend. De toekomst, zo zegt het glazen ei dat op haar hoofd balanceert, is onzeker.

210914-vanmechelen1Kunst als venster op de toekomst
Koen Vanmechelen is erg opgetogen over de tentoonstelling. “Ze vertelt ons in wat voor wereld we nu leven. Als mens, als soort, als deel van het geheel,” zegt de art director/kunstenaar. “Elke kunstenaar biedt een uniek venster op de toekomst en de rol van de mens daarin. Door glas wordt er transparantie geïntroduceerd. Ik zie tafels, een streng van eieren, miniatuursculpturen, grootschalige installaties, ik zie menselijke organen en een enorme kroonluchter met schedels en veiligheidscamera’s.” De fragiele werken – transparant maar breekbaar en dus ook gevaarlijk – weerspiegelen de opvallende, complexe ideeën van de kunstenaars en laten zien hoe glas ‘uit zijn comfortzone kan worden geduwd’ en gecombineerd kan worden met andere materialen. Vanmechelen: “Alle ingrediënten zijn aanwezig om de bezoeker zelf een narratief te laten creëren over de manier waarop we in de toekomst een nieuwe maatschappij kunnen uitbouwen. De expo is tegelijk een waarschuwing en een visionaire opening naar anders en beter. Als cultuur en natuur zich verstrengelen, kan een nieuwe mens ontstaan.”

 

210914-vanmechelen3Glasstress
Koen Vanmechelen was vanaf het begin betrokken bij Glasstress, een project dat in 2009 door de Venetiaanse Adriano Berengo gelanceerd werd. Tot op heden vertaalden meer dan 300 kunstenaars, ontwerpers, architecten en schilders van over de hele wereld, geholpen door Murano’s beste glasblazers, hun eigen zeer uiteenlopende opvattingen in glas. Glasstress groeide uit tot een vaste waarde op de Biënnale van Venetië en reisde eerder ook al naar Londen (The Wallace Collection), Boca Raton (Florida), New York (MAD Museum) en Beirut. “Deze prachtige tentoonstelling presenteert een ​​breed spectrum van hedendaagse kunst, met beroemde en minder bekende kunstenaars,” zegt Mikhail Piotrovsky, algemeen directeur van de Hermitage. “Bezoekers ontdekken nu ook hier hoe traditionele glastechnologieën kunnen worden gebruikt om hedendaagse kunst te creëren.”

Venetië
Vanmechelen is ondertussen alweer in Venetië, waar hij uitgenodigd is op een UNESCO lezing in het kader van de Biënnale van Architectuur; Beirut – Rising from The Ashes. Verschillende architecten, sociologen en kunstenaars komen er, één jaar na de ontploffing in Beirut, samen om de toekomstige wederopbouw van de stad te bespreken. De kunstenaar werd gevraagd om er naast LABIOMISTA zijn conceptueel masterplan voor de omgeving rond het 24hectare park in Genk, internationaal bekend te maken.  “LaVieBreede kan er inspiratie opleveren voor de duurzame heropbouw van Beiroet als metropool,” aldus de kunstenaar.