Het hardfruitseizoen is weer gestart en alles begint op gang te komen. “Er wordt geplukt en de binnenlandse, Europese en overzeese programma’s worden weer opgestart. Toch moeten we dit jaar rekening houden met de huidige realiteit en dat vereist voor bepaalde zaken een andere aanpak dan dat we gewoon waren”, vertelt Marc Evrard van de Belgische Fruitveiling bij AGF.NL

“Als we kijken naar de situatie van de appelen, zien we dat we opmerkelijk minder volume in België gaan plukken dan in de voorbije jaren. De appelteelt heeft flink wat uitdagingen gehad op klimatologisch vlak. We hebben te maken gehad met vorst en extreme hitte. Een deel van de appelen heeft flink te lijden gehad, waardoor de kwaliteit wat ongelijkmatig is dit jaar. De vraag daarentegen is op dit moment goed. Het aanbod en de vraag zijn goed in evenwicht en voorlopig zien we geen grote uitdagingen op ons pad. De markt voor hardfruit is zo goed als leeg en het Zuidelijk Halfrond heeft beduidend minder fruit gestuurd dit jaar. We kunnen wel concluderen dat we met een positief en goed uitgebalanceerde markt zitten, waar de telers, die voldoende kwaliteitsvol fruit hebben, van kunnen profiteren”, aldus Marc.

Zomerappelen en peren
Ook het seizoen van de zomerappelen ziet er volgens Evrard positief uit. “Er is veel vraag naar de zomerappelen die wij in het assortiment hebben, zoals de Belgica, Gala, Delbare en de Sissired. De vraag is er zeker en vanuit de markt ontvangen we positieve reacties op deze appelen. Voor de peren verwachten we dit jaar een grotere oogst. We schatten dat we zo’n 10 procent meer plukken dan vorig jaar. De kwaliteit en de hardheid zien er tot nu toe erg goed uit, enkel de maten zijn iets kleiner. Echter, de regen van de afgelopen twee weken heeft de kalibers goed gedaan.”

Verpakkingen
Als de commercieel directeur terugkijkt op het vorige seizoen is hij positief. “We hebben dan wel wat minder product afgezet aan catering en horeca, maar we hebben mooie volumes aan de retail in binnen- en buitenland kunnen leveren. Ook dit seizoen lijkt die trend zich voort te zetten. Tevens ligt er dit seizoen meer nadruk op het verpakken van het product. Voor de crisis zagen we de trend van zo weinig mogelijk verpakking en geen plastic, maar deze trend is volledig omgekeerd naar meer verpakt fruit en meer plastics. Als het plastic recyclebaar is, moet het gebruik ervan geen bekommernis zijn. Het ziet er naar uit dat we deze trend voorlopig aanhouden, zeker komend seizoen.”

“Eén van de uitdagingen waar de sector dit jaar mee kampt, is het tijdig geplukt krijgen van de appelen en peren vanwege de Covid-maatregelen die de telers moeten nemen. Tot nu toe hebben we nog niet van grote problemen gehoord, dus verwachten we dat alles correct en vlot verloopt”, vervolgt Evrard in de dagelijkse nieuwsbrief van AGF Nederland. “Naast de uitdagingen hebben we nog mooie troeven in handen zoals de nieuwe Red Conference waar we veelbelovende signalen van ontvangen, maar ook de Morgana-appel geeft goede resultaten. De variëteit is zeer sterk en weerbestendig. Ook willen we ons weer focussen op India met onze Joly Red-appel en elders in Azië met onze Conference en Sweet Sentation-peren.”