De vraag die tegenwoordig tijdens elke managementmeeting opduikt, luidt: hoe vullen we onze vacatures in? Het lijkt erop dat werknemers niet langer solliciteren bij werkgevers … maar omgekeerd. Idearté neemt die gewijzigde verhouding letterlijk: onder de noemer ‘Solleasyteer’ trekt het communicatiebureau met een luxe-busje tot aan de voordeur van kandidaat-medewerkers, om vervolgens in het busje een sollicitatiegesprek te voeren. “95% van de Limburgse KMO’s heeft geen enorme HR-dienst of stevig rekruteringsbudget. Voor hen is creativiteit in HR de oplossing”, zo klinkt het bij Aline Ghys.
De jongste jaren voerde Idearté heel wat vernieuwingen door op vlak van HR. ’Solleasyteer’ past in deze bredere HR-visie. “We injecteren creativiteit in elke fase van het HR-traject. Zo nodigden we in het recente verleden sollicitanten uit voor een cafédate met tapas, gaven we klanten de kans om kandidaten mee te beoordelen en organiseerden we een zogenaamde ‘workation’ (nvdr. waarbij het team gedurende enkele dagen naar het buitenland trok, om daar overdag te werken en ’s avonds van het leven te genieten)”, zo legt zaakvoerder en HR-verantwoordelijke Aline Ghys uit.
“Voor Solleasyteer stelden we ons de vraag hoe we de drempel konden verlagen om te solliciteren”, vervolgt Aline. “Bij veel mensen breekt in de formele setting van een sollicitatiegesprek nog altijd het angstzweet uit. Daarom besloten we met een luxe-busje naar de regio van de kandidaten te trekken. Als sollicitant mag je kiezen of we met ons busje naar jouw thuisadres of naar een neutrale locatie rijden. Het valt op dat iedereen de voorkeur geeft aan de eigen stoep.”
“Inspirator voor 95% van de Limburgse bedrijven”
De vernieuwende personeelsaanpak leverde Idearté onlangs de HR-award van Voka op. In een finale kwam de Truiense KMO als winnaar uit de bus, ondanks stevige concurrentie van kleppers als Ethias, Democo en Stad Genk.
“We willen een bron van inspiratie zijn voor andere KMO’s in Limburg. 95% van de bedrijven heeft geen uit de kluiten gewassen HR-dienst en een bescheiden HR-budget. Ze buigen zich – net zoals wij – ’s avonds en tijdens het weekend over hun personeelsbeleid. Wij geloven en tonen echter dat je er, mits de nodige creativiteit, ook als KMO nog in kan slagen om talentvolle mensen aan te trekken”, vertelt mede-zaakvoerder Bert Stas.
Op naar de 20
Het project ‘Solleasyteer’ kadert in de groei van Idearté. “De jongste jaren groeiden we gestaag”, weet zaakvoerder en oprichtster Patricia Robinne. “We ronden binnenkort de kaap van de 20 medewerkers. Om ons team te versterken, zijn we op korte termijn op zoek naar twee grafische vormgevers en een extra communicatieadviseur/projectmanager. Wie zich geroepen voelt, mag zich melden. Dan parkeren we binnenkort misschien ons busje bij jou op de stoep (lacht).”
Wie meer info wil:
Bert Stas
Zaakvoerder Idearté
bertstas@idearte.be
+32 479 64 60 20