Een groep studenten van het tweede jaar marketing en KMO management van UCLL Diepenbeek hebben tijdens hun sociale stage onderzoek gevoerd naar de handel, toegankelijkheid en beleving van de Hasseltse markt. Hoe aantrekkelijk is die? En heeft ze nog toekomst? 

  • Door Tom Dieu, Hogeschool UCLL Management Diepenbeek, Marketing & KMO en Ondernemen

De studenten hebben zich in 2 kleinere groepen verdeeld: één groep focuste zich op de lokale handel en de toegankelijkheid van de markt in de stad Hasselt. De andere groep richtte zich op de beleving van de markt. Beide groepen namen enquêtes af bij de 2 verschillende leeftijdsgroepen op de markt: de 16- tot 30-jarigen en de 30-plussers. “Via deze enquêtes willen we erachter komen wat de huidige klanten goed en minder goed vinden aan de markt”, vertelt een van de studenten. “We kijken naar de toegankelijkheid van de markt en de beleving ervan. We maken een onderscheid op basis van leeftijd, want de lasten en lusten naar de markt toe, zullen volgens ons, wel verschillen.” Naast het opstellen en verspreiden van enquêtes hebben de studenten de markt beoordeeld op basis van de SWOT-analyse. Zo vermelden ze enkele sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen over de markt.

Sterktes

Over de sterktes van de markt zijn de studenten duidelijk. “Een sterk punt van de markt in Hasselt is dat de markt centraal gelegen is op het Dussartplein. De markt is via verschillende manieren toegankelijk (te voet, fiets, bus of auto) en het is er meestal ook druk. Een ander sterk punt is dat er een bushalte voor de markt staat, waardoor de markt goed bereikbaar is voor bezoekers”. Het team ontdekte ook enkele zwaktes. “De eerste zwakte die we konden constateren is dat de markt verdeeld is in drie delen waardoor mensen niet in één keer over de markt kunnen gaan. Verder is er weinig aanbod van lokale producten terwijl hier veel vraag naar is.”

Toekomst

De marktkramers zouden volgens de studenten rekening kunnen houden met de seizoenen. Zo kunnen ze kijken naar bepaalde seizoensgebonden producten. En verder: “De marktkramers zouden kunnen inspelen op de feestdagen. Daarnaast kan de markt ook meer aanbieden voor jongeren tijdens schoolvakanties. Geef jongeren bijvoorbeeld de kans om voor hun mini-onderneming producten te laten aanbieden en te verkopen tijdens vakanties. Zo leren zij ook bij. Verder kan het aanbod van eten zoals snacks vergroot worden voor studenten en scholieren. Er zijn niet echt zulke kraampjes die belegde broodjes aanbieden dus studenten en scholieren zullen sneller geneigd zijn om op een ander te gaan. De toekomst van de markt betekent ook jongeren proberen aan te trekken. Het voorzien van een bancontact hoort daar zeker bij. Onze generatie loopt niet meer met contant geld rond”, klinkt het.

In Hasselt zijn er heel wat nieuwe supermarkten opgestart. “Tegenwoordig is het normaal dat er meerdere supermarktketens bij elkaar in de buurt gevestigd zijn. In het centrum van de stad liggen al acht supermarkten waar de inwoners terecht kunnen. Daarbij liggen er rondom het centrum nog een 6-tal andere. Dat is toch een concurrentie die kan tellen en in de gaten moet gehouden worden”, besluit het studententeam.