Het stadsbestuur van Landen pakt op Valentijnsdag uit met een opvallende verkeerscampagne. In de Stationsstraat hangen grote spandoeken met daarop verkeersborden ‘maximum 30 per uur’ in de vorm van een hartje. “Snelheidslimieten beschermen zowel de bestuurder als andere weggebruikers”, klinkt het.
Een van de straten waar extra aandacht voor snelheid geldt, is de Stationsstraat. Hier geldt al geruime tijd een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur. Om deze limiet extra onder de aandacht te brengen, worden er nieuwe signalen geplaatst in de vorm van banners en raamstickers bij handelaars. Dit initiatief moet automobilisten en andere weggebruikers eraan herinneren hoe belangrijk het is om zich aan de snelheid te houden. “De Stationsstraat is vaak druk en wordt gebruikt door verschillende weggebruikers”, weet schepen van Mobiliteit Frank Stevens. “Bussen, vrachtwagens die goederen leveren, auto’s, bromfietsen, fietsers, steppers en voetgangers. Door rekening met elkaar te houden en de snelheid te beperken tot 30 km/u, kan iedereen – jong en oud – zich hier veilig en comfortabel verplaatsen. De slogan is dan ook duidelijk: ’30 is hier de max!’ Vandaar ook deze sensibiliseringscampagne.”
Waarom 30 km/u?
Uit de onderzoeken van de laatste jaren blijkt dat het rijden aan een snelheid van 30 km/u veel voordelen heeft. “Ten eerste verhoogt het de zichtbaarheid en het reactievermogen van de bestuurder”, aldus Stevens. “De Stationsstraat is een straat met gemengd verkeer, wat betekent dat er potentiële conflicten kunnen ontstaan tussen verschillende soorten weggebruikers. Wie trager rijdt, heeft beter zicht op de omgeving en kan sneller anticiperen op onverwachte situaties. Hierdoor kunnen ongevallen vermeden worden.” Daarnaast heeft snelheid een grote invloed op de remafstand. “Een voertuig dat 30 km/u rijdt en onmiddellijk remt, komt na ongeveer 13 meter tot stilstand. Bij een snelheid van 50 km/u is deze afstand meer dan het dubbele, namelijk 27 meter. Dit kan in een noodsituatie een cruciaal verschil maken.”
Andere onderzoeken geven aan dat de snelheid een grote rol bij de overlevingskansen van kwetsbare weggebruikers. Bij een aanrijding aan 50 km/u loopt een voetganger ongeveer drie keer meer risico op zware verwondingen en zes keer meer kans om te overlijden dan bij een snelheid van 30 km/u. Het is dus van levensbelang om de snelheid laag te houden in een straat waar voetgangers en fietsers zich verplaatsen.
Met deze campagne hoopt het lokaal bestuur van Landen dat alle weggebruikers bewuster omgaan met snelheid en rekening houden met elkaar. “Op die manier blijft de Stationsstraat een veilige en aangename plek voor iedereen. “30 is de max” is niet zomaar een slogan, het is een boodschap die levens kan redden”, besluit schepen Frank Stevens.