Op woensdag 5 april werd de treinreis van Brussel naar Hasselt om 20.06 uur stopgezet in Landen. Omdat de trein niet verder reed werd er aan de reizigers een vervangbus beloofd. Maar die kwam niet opdagen. De volgende trein zou wél doorrijden. Geen van beide beloftes werd echter waargemaakt. Erger nog: de trein van 20.06 uur bleek toch doorgereden te zijn. Samen met andere reizigers stonden Truienaren Lode en Mia een uur in de kou en moesten ze familieleden of vrienden optrommelen om thuis te geraken. “Dit is niet de eerste keer dat zoiets gebeurd en dus hebben we klacht ingediend”, zegt Lode Vanhoutte. De NMBS zit verveeld met de zaak en verontschuldigt zich.

“We reizen graag en vaak met de trein”, vertellen Lode (74) en Mia (68) uit Sint-Truiden. “We zijn gepensioneerd en onze zonen wonen in Gent en Brussel, die we dan bezoeken. Het zijn ook twee mooie steden om te bezichtigen. Alleen stranden we niet graag onverwachts  ’s avonds als er geen bussen meer rijden in een of ander tussenstation.” Maar dat overkwam het koppel dus wel, en niet één keer. Ook andere lezers bekloegen zich in het verleden al eens over soortgelijke situaties. Lode vertelt: “We namen de trein van Brussel naar Sint-Truiden, de IC 1517. Vlak voor aankomst in Landen werd er tot driemaal toe omgeroepen dat de treinreis werd beperkt tot Landen omwille van problemen in Sint-Truiden en dat er nog geen nieuws was over een vervangbus. We stapten uit en haasten ons naar de bushalte van de Lijn, maar de laatste bus bleek al twintig minuten vertrokken te zijn. We zijn dan naar de onderstationchef gegaan die zei van geen probleem te weten en dat de trein waarop we zaten gewoon was doorgereden naar Sint-Truiden. Hij gaf even later toe dat er inderdaad was omgeroepen dat de trein niet verder reed, maar dat die trein toch was verder gereden.”

Lode en Mia betreuren dat er geen poging werd ondernomen om via de luidsprekers de gestrande reizigers die op weg waren naar de uitgang terug te roepen. “De chef beloofde ons dat de volgende trein, een uur later, ook zou doorrijden tot Sint-Truiden. Na bijna een uur te moeten wachten in de kou kwam de trein van 21.O6 u. aan. We vroegen vóór het opstappen aan de treinbegeleider of die trein nu echt tot Sint-Truiden zou rijden. Hij moest lachen en zei: “waarom niet”? Nog geen minuut later, net voordat de trein moest vertrekken, riep diezelfde man om dat de trein wegens problemen aan een overweg op het traject naar Sint-Truiden niet kon vertrekken en beperkt zou blijven tot Landen, en dat er een vervangbus zou ingelegd worden. Die vervangbus hebben we niet meer gezien.”

Klacht

Lode en Mia hebben klacht ingediend bij de NMBS. “Wij moedigen andere mensen aan om het openbaar vervoer te nemen in plaats van de wagen en we bewonderen de vriendelijkheid en het geduld van het treinpersoneel. Maar dit is niet de eerste keer. Bij een gelijkaardig probleem twee jaar geleden hebben we anderhalf uur moeten wachten op een vervangbus van een busmaatschappij uit Zonhoven, die we dan zelf nog de weg hebben moeten wijzen naar Sint-Truiden. We hebben dus net zoals de meeste gedupeerde passagiers een kennis gebeld die ons, met een wagen gevuld met lotgenoten, heeft teruggebracht naar Sint-Truiden.” En wat denkt Lode zelf dat er gebeurd is? “Vermoedelijk is dit te wijten aan menselijk falen, maar wij en de andere gedupeerden hopen dat de NMBS toch extra inspanningen blijft doen om dit soort incidenten te vermijden.”

Woordvoerder Bart Crols van de NMBS reageert: “Het ging inderdaad om een storing die een uur later is verholpen. In die periode moeten beslissingen in real-time worden genomen, zoals een trein alsnog verder laten rijden of een volgende trein alsnog schrappen. De real-time communicatie aan de reizigers is in dit geval spijtig genoeg ingehaald door real-time aanpassingen van het treinverkeer, met alle gevolgen van dien voor een trein die op dat moment aan het perron staat in Landen. Die verklaring helpt natuurlijk de betrokken reizigers niet vooruit, een reden waarom we onze oprechte verontschuldigingen aanbieden. In elk geval kunnen zij bij onze klantendienst hun treinrit gecompenseerd zien.”