Na analyse van snelheidsmetingen en een bevraging bij ruim 1.200 passanten, wordt de maximumsnelheid op de invalswegen naar het centrum opnieuw 50 km/u. Binnen de vesten en aan de scholen wordt de zone 30 wel ingevoerd. Bijkomend worden er afgebakende fietsstroken aangelegd op de Naamsevest en Nieuwpoort, net als veilige oversteekplaatsen op verschillende plaatsen rond de vesten. Dat moet automobilisten aanzetten hun vaart te minderen.
Op de toegangswegen naar het centrum, zoals de Luikersteenweg en Tiensesteenweg, geldt binnenkort opnieuw een snelheidsbeperking van 50 km/u. Deze straten zijn uit de zone 30 geschrapt. Volgende maand wordt de signalisatie overal aangepast, zodat de nieuwe regeling vanaf 1 december 2019 van kracht kan gaan.
Strikter handhaven
Het college van burgemeester en schepenen nam deze beslissing na een grondige
evaluatie, waarbij onder meer snelheidsmetingen en bevolkingsenquêtes werden
uitgevoerd. Daaruit bleek dat de overgang naar 30 km/u op de invalswegen te
bruusk is. Anderzijds is er ook draagvlak voor snelheidsbeperkingen. Bijna 60%
van de bevraagde zwakke weggebruikers vindt dat auto’s hen te snel
voorbijrijden. Dat wordt ook bevestigd door de metingen.
“Snelheden boven 50 km/u zijn levensgevaarlijk voor een binnenstad waar zich ook veel voetgangers en fietsers verplaatsen. We schaffen de snelheidslimiet van 30 km/u af op de invalswegen naar het centrum, maar we gaan de beperking van 30 en 50 km/u vanaf nu wel strikter handhaven. Binnen de stadsvesten en aan de schoolomgevingen komt de zone 30. Bovendien nemen we komend voorjaar in deze zone ook enkele maatregelen die de veiligheid van fietsers verhogen en automobilisten aanmanen trager te rijden”, zegt burgemeester Veerle Heeren.
‘Missing links’ opvullen
Concreet gaat de stad de zogenaamde ‘missing links’ van de fietsring rond de
vesten opvullen. Op de Naamsevest, aan de Tichelrij en ter hoogte van
Nieuwpoort zijn er namelijk geen afzonderlijke stroken waarop fietsen zich
veilig en afgezonderd van het autoverkeer kunnen verplaatsen. Daar komen in de
eerste helft van 2020 dus afgebakende fietspaden. Gelijktijdig worden op
verschillende plaatsen ook fietsoversteekplaatsen aangelegd. Ook het
Europaplein zal heringericht worden zodat fietsers, voetgangers, openbaar
vervoer en automobilisten zich veiliger kunnen verplaatsen.
“Dat creëert wat we in mobiliteitstermen een poorteffect noemen. Deze
verkeersveiligheidsingrepen bakenen als het ware de zone 30 duidelijker af van de
zone 50, waardoor chauffeurs op natuurlijke wijze worden aangemoedigd om hun
snelheid te temperen. Om dit extra in de verf te zetten, voorzien we bijkomend
nog extra begeleidende signalisatie”, besluit burgemeester Veerle Heeren.

En wanneer worden de stadsmensen hun mening gevraagd of moeten de passanten of beter gezegd het sluipverkeer de wet opleggen ? Reeds vroeger mijn mening over dit heel verhaal gegeven. De stad heeft graag veel auto’s die helemaal niets bijdragen aan de stad – de bewoners moeten de stank en het lawaai maar ondergaan want HUN mening wordt niet gevraagd. Schoolomgeving !!!!! Ga maar eens kijken aan welke snelheid de auto’s bvb Stenaertberg komen opgereden – heb daar nog nooit enige controle gezien of aan het zwembad waar dagelijks rijen kindjes komen maar ja dat is Buiten de vesten.Ik daag de stad uit eens klaar en duidelijk op te sommen waar 30 of 50 km gelden.De stad zelf is niet groot, kan vlug worden opgesomd. Wedden dat ze de lef niet hebben.
Als inwoner van Sint truiden zou je toch moeten weten waar de vesten zijn veronderstel ik.
Als iedereen, maar dan ook iedereen zich wat normaal gedraagt, zouden er veel minder problemen zijn. Het is ten andere bewezen dat het volledig apart houden van voetgangers, fietsers en auto’s de onveiligheid juist vergroot.
Als men zich als fietser in t verkeer begeeft en men moet uitkijken naar andere weggebruikers zal men veel meer aandacht hebben. Nu denkt men veel te veel in hokjes. Ik ben fietser en ben een zwakke weggebruiker en IK mag oversteken! Iden voor voetgangers! Hetzelfde voor auto’s ‘t stad. Als men meer aandacht moet hebben voor ander verkeer zullen er minder ongevallen gebeuren.
Waar is de goede raad van vroeger…. als je wil oversteken, moet je naar rechts, naar links en opnieuw naar rechts kijken! En niet zoals nu met uwen dwaze kop ineens voor een auto of fietser inlopen met t idee” IK heb toch voorrang!!!