Met hoge cijfers – vorig jaar zelfs een record van 56.000 bezoekers – werd Borgloon in volle bloesemperiode al vaak overrompeld door wildparkeerders. Het stadsbestuur pakt nu uit met gratis bloesemparkings, telkens vlakbij een toeristische hotspot. Het plan met banners op de invalswegen en stewards op vier extra parkings moet het foutparkeren tegen gaan. De politie zal verhoogd toezicht uitoefenen. “We willen de toeristen warm verwelkomen én de Lonenaar een goed gevoel geven”, vertelt schepen van Toerisme, Loes Ory (Open VLD-Stroop).

 

Tot grote ergernis van de Lonenaar werd er de voorbije jaren in het wild geparkeerd om toch maar zo dicht mogelijk bij een toeristische attractie uit de wagen te kunnen stappen. De Grootloonstraat en de ruilverkaveling met de landbouwwegen in de buurt van het doorkijkkerkje gaf één kluwen van auto’s tot ergernis van de Lonenaren en de landbouwers. De nieuwbakken schepen voor Toerisme Loes Ory en haar collega van Omgeving Jeroen Bellings (Open VLD-Stroop) staken de voorbije weken de koppen bij elkaar om een oplossing ten gronde uit te werken. “Ik wil de Lonenaar, de toeristen, en onze lokale economie verenigen met dit plan. Men mag mij hierop afrekenen”, stelt de schepen vol overtuiging.

Gratis bloesemparkings

“Als Lonenaren zijn we gewend aan onze mooie streek, maar voor de toeristen is onze stad en haar wijde omgeving het paradijs”, weet schepen Loes Ory. “We verwachten ook dit jaar duizenden bezoekers. Dit jaar alleen al zitten we voor de eerste drie maanden aan 6566 bezoekers. Voor deze maand april zijn alle begeleide bezoeken volzet. Verder is er een nieuwe trekpleister bij, de pas gerenoveerde Sint-Odulphuskerk. Dat, en het succes van het Doorkijkkerkje, brengt onvermijdelijk parkeerproblemen met zich mee. Daarom leggen we tot eind mei vier tijdelijke bloesemparkings aan. Die zullen bemand worden door tijdens de paasvakantie en de weekends door vrijwilligers uit de Loonse jeugdverenigingen en scholen.”

Parkinglus met banners

Hoe werkt het systeem nu? Schepen Bellings staat mee aan de wieg van het plan: “Drie extra parkings worden ingericht en bewegwijzerd in dezelfde huisstijl en met een lus tussen elkaar ontsloten. Op die manier voorzien we bovenop de bestaande stadsparkings 425 parkeerplaatsen. Alles start bij Parking 1, de parkeerruimte van Viio Borgloon, de school aan de Grootloonstraat. Als daar het buitengebied volzet is, een grote parking voor leerkrachten, leiden de stewards de auto’s naar het binnengebied van de school, het groene gedeelte zeg maar. De stewards staan dus in contact met de bezoekers en zullen hen vriendelijk uitleggen hoe het systeem werkt. Ze hebben ook plann” Als parking 1 volledig volzet is wordt er doorverwezen naar Parking 2, net om de hoek, waar een Lonenaar – gratis – zijn paardenweide ter beschikking stelt. Telkens een parking volzet, leiden de stewards toeristen naar de volgende parking. Ook het wild picknicken wordt afgeraden. Schepen Ory stelt haar doel: “We willen mensen warm maken om na hun uitstapje de horecazaken te bezoeken. We willen én de Lonenaar én de horeca én de toeristen het naar hun zin doen krijgen. We gaan telkens snel anticiperen. En het verhoogde politietoezicht werkt daarbij ondersteunend. Met dit plan moet dat lukken.”