De vliegschool van Brustem zal vanaf februari een volwaardige opleiding tot piloot aanbieden. De praktijk werd reeds aangeboden, nu zullen de theorielessen worden opgestart. Zij zullen doorgaan op de voormalige luchtmachtbasis van het Belgisch leger in Brustem en worden onderwezen door lokale instructeurs die actief zijn binnen de pilotengemeenschap van Sint-Truiden. “Uniek aan de ligging is dat we bijzonder veel luchtruim hebben om te oefenen in alle veiligheid”, vertellen instructeurs Jan Roosen en Yarne Dekelver.
Zin om een opleiding privé-piloot te volgen? Dan moest je je vanuit Haspengouw je al gauw een eind verplaatsen naar vliegscholen in Zwartberg of Kiewit. Maar nu is er Airunit Flightschool in Sint-Truiden. “Begin februari starten we in Brustem met een volwaardige opleiding tot privaat piloot”, steekt Yarne Dekelver van wal. De industrieel ingenieur/piloot zal zelf drie vakken onderrichten. “Jaren geleden startte onze vliegschool Airunit. Jan en ik gooien ons vanaf nu mee in de strijd om volwaardige piloten af te leveren. Zo hebben we als eerste in België een modern opleidingstoestel aangekocht, de Tecnam P-Mentor, die volledig digitaal werkt. Het verbruik ervan komt op 14 liter per uur, daar waar een klassiek toestel 25 liter verbruikt. En de CO²-uitstoot ligt vier keer lager. Dat is mooi meegenomen.” De praktijkopleiding werd reeds aangeboden. Vanaf 2 februari 2023 zal er elke vrijdagavond nu ook theorielessen worden gegeven, met telkens een nieuw hoofdstuk dat wordt aangesneden in één van de vereiste vakken die vereist zijn voor het behalen van een Private Pilote Licence (PPL).
Superveilig luchtruim
Jan Roosen is Departementshoofd Technische Vormingen bij de Koninklijke School voor Onderofficieren op Saffraanberg en heeft er als lesgever zo’n 4000 uren theorie op zitten in verschillende luchtvaarscholen. Hij geeft onder andere les aan lijnvluchtpiloten. “Zowel de theorie als de praktijk heeft zijn uitdagingen”, vertelt Jan. “De theorie is vrij laagdrempelig en we hebben zeer gedreven leerkrachten met een coaching richting examens. Het gaat over luchtvaartvakken zoals Boordinstrumenten, Navigatie, Weight and Balance, Vluchtprestatie en Planning, Meteorologie, Wetgeving, Motoren en Systemen. We gebruiken de beste handboeken voor deze lessen. Verder draait alles rond het vliegtechnische en de vliegveiligheid. Brustem heeft sterke troeven. Zo is er een lange verharde landingsbaan van 1199 meter lang en 50 m breed, ideaal om te oefenen, en is de luchthaven doorheen de week en in het weekend geopend voor dagvluchten. Bijkomend beschikt Brustem over een zeer omvangrijk luchtruim met weinig restricties, wat uitermate geschikt is voor oefenvluchten.”
Stap voor stap
Leren vliegen hoeft niemand af te schrikken. De beide lesgevers benadrukken dat er stapje voor stapje wordt gewerkt. Zo zijn er 120 lesuren en 45 uren praktijk om alles geleidelijk aan te leren. Maar koken kost geld natuurlijk. Wat met het prijskaartje? Jan legt uit: “De globale kost voor de opleiding bedraagt 15.000 euro verspreid over de volledige opleiding, theorie en praktijk. Daar staat tegenover dat we als Vliegschool Airunit officieel gediplomeerde lesgevers in huis hebben, en drie oefentoestellen waaronder een Cesna, een Robin en de nieuwste Tecnam P-Mentor. Eénmaal de Private Pilot License (PPL) behaald, mag je niet-commerciële vluchten uitvoeren zonder enige vergoeding. Je mag vliegen met 3 passagiers in het toestel waarop je je examen aflegde.” Yarne besluit: “Ik heb zelf destijds het diploma behaald en vlieg regelmatig en dan nodig ik vrienden uit. Die vinden het vliegen net als ik geweldig”, besluit Yarne.
Meer info via www.airunit.be
Beelden – rdc