Binnen exact tien dagen pakt de oudste theatergroep van Sint-Truiden uit met ‘Wellbeingness’, een theatervoorstelling die 4 dagen loopt in het Cultuurcentrum De Bogaard. Het stuk is eigen werk van de bovenste plank, ontstaan uit co-creatie van regisseur Alice Juliens en verschillende acteurs. Of hoe er in onze stad alweer cultuur met een grote ‘C’ wordt gemaakt.

 

De theatergroep Pol Stas legde de lat al hoog met De Perenboomgaard in het najaar van 2022. Nu  pakt de groep uit met ‘Wellbeingness’, geschreven, gecreëerd zeg maar door én de regisseur én enkele acteurs. Dat vraagt om meer uitleg. TruiensNieuws trok naar de leading lady, regisseur Alice Juliens. Een gesprek.

 

TruiensNieuws: Het theaterstuk is eigen werk, maar toch ook geïnspireerd op andere regisseurs of acteurs? Of hoe zie ik dat?

Alice Juliens: De wortels van het stuk liggen in mijn fascinatie voor liminal spaces: ruimtes die een overgang vormen; ze zijn doorgaans verlaten en voelen ‘off’. Denk bijvoorbeeld aan de gang in een school tijdens de zomervakantie, het hotel van The Shining, een zwembad na sluitingstijd. Tijdens een bezoek aan een wellness besefte ik plots dat de wellness ook wel een liminal space kan zijn: je komt er gestresseerd binnen en gaat er ontspannen buiten. Het is er stil, vochtig, warm… Mensen daar dragen kostuums: badjassen. Het beeld van een man in een witte badjas die op zijn witte slippers over een pad loopt door een bosje om naar de sauna te gaan, vond ik heel bevreemdend. Van daaruit ben ik beginnen zoeken naar hoe zulke ruimtes in literatuur en film werden afgebeeld. Ik keek de documentaire Some kind of heaven, iemand van Pol Stas tipte me tijdens de eerste pitch De Toverberg van Thomas Mann, ik las Een soort Hades van Lars Norèn… Zo kwam ik tot een niet gedefinieerde ruimte die aspecten vertoond van een wellnesss, sanatorium en psychiatrische instelling.

TN: Vanwaar de keuze om de acteurs erbij te betrekken?

Alice: Theater maak je toch meestal met acteurs, mensen die de ruimte bevolken. Dus startte de zoektocht: wie zijn deze mensen? Toevallig bestond de cast uit op 3 vrouwen en een man. Ik ging op zoek naar bekende vrouwen uit de geschiedenis die in instellingen verbleven of waarvan geweten was dat ze psychisch leden. Dit zorgde ervoor dat ook hun biografieën, of als het ging over fictieve vrouwen in theaterteksten of films, ook deel werden van het repertoire waarop we Wellbeingness konden baseren. Die teksten gingen we bewerken: knippen, plakken, verschuiven en puzzelen.

TN: Wat waren voor u de uitdagingen om dit stuk goed te regisseren? 

Alice: Ik had voordien nog nooit een avondvullende voorstelling gemaakt die helemaal vanuit het niets ontstond. Vaak vertrok ik vanuit bestaande teksten. Vragen als: “Waar gaat het eigenlijk over?” en “Wat willen de personages en hoe ontwikkelen ze?” Een bestaande tekst geeft je een kapstok en een boog. Daar kan je op steunen en verder bouwen, met een vertrouwen dat het bronmateriaal sterk is.
Het materiaal zoeken, schrijven, evalueren en uitproberen vergde van de spelers en mij veel flexibiliteit en verbeeldingskracht. En dat terwijl iedereen natuurlijk gewoon nog gaat werken en een huishouden runt. Gelukkig kunnen we het goed met elkaar vinden en is er vertrouwen in elkaar.

TN: Hoe bent u tot de keuze van deze 4 acteurs gekomen? 

Alice: Er werden geen audities gedaan. De spelers werden gekozen op basis van bereidwilligheid om in een proces te stappen waarvan op voorhand nog geen tekst vastlag. Die bereidwilligheid hadden alle vier deze spelers. Ik had op voorhand ook niet vastgelegd dat het drie vrouwen en een man zouden moeten zijn, maar die samenstelling zorgde er wel voor dat we uiteindelijk tot de voorstelling kwamen zoals die nu is.

TN: Waarover gaat het stuk?

Alice: Drie vrouwen staan op een keerpunt in hun leven en duwen de pauzeknop in. In hun zoektocht naar oplossingen ontmoeten ze elkaar. Het stuk gaat over het gevecht van drie vrouwen met de ruimte waarin ze beland zijn. Ze zijn daar omdat het functioneren als vrouw buiten, in de realiteit, onhoudbaar werd. Hier komen ze zichzelf tegen. Ze zouden geactiveerd moeten worden in plaats van stil te liggen, ze zouden moeten verzusteren in plaats van op hun eigen eilandjes te zitten, ze zouden eens goed vastgepakt moeten worden en dan door elkaar geschud. De denkbeelden die ze erop na houden zijn niet goed te keuren, maar hopelijk en misschien wel te begrijpen.

TN: Tot slot. Hoe zou u het genre van het stuk omschrijven?

Alice: Het categoriseren laat ik over aan het publiek, maar ik wilde op voorhand iets maken dat architecturaal aanvoelde. Iets traag, groots in gevoel en ‘dense’.

WELLBEINGNESS

Regie: Alice Juliens

Cast: Riet plevoets, Annemie Coninckx, Steve Michiels, Kizzy Borgers

Donderdag 26, vrijdag 27 en zaterdag 28 januari, telkens om 20.15 uur

Zondag 29 januari om 15 uur

In cultuurcentrum de Bogaard – Zaal Club

Tickets 12 euro, studenten 6 euro, groepen >10 pers. 10 euro, te bestellen via

https://ticketshop.ticketmatic.com/de_bogaard/shop?l=nl

of via 011 70 17 00 (12-18 uur)

Foto’s: © Pieter Van der Aa