Hogeschool UCLL gaf studenten de kans om via de VR 3D Tripping bike & car aan den lijve te ondervinden hoe het voelt om onder invloed van alcohol met de fiets of auto te rijden. Met deze actie, wil UCLL studenten bewuster maken van hun alcoholgebruik, hetgeen volledig in lijn ligt met het alcoholbeleid van de hogeschool voor personeel èn studenten, waarbij verantwoord alcoholgebruik centraal staat.
De Responsible Young Drivers kwamen op 27 februari op campus Diepenbeek langs met hun VR 3D tripping bike & car. Met de Oculus Rift VR-bril werden studenten helemaal onder gedompeld in een virtuele wereld: eentje waarin ze (virtueel) naar een feestje gaan en drank of drugs nemen. Hierna laat de simulator hen met de fiets of auto terug naar huis rijden alsof ze werkelijk onder invloed zijn. Geen makkelijke opdracht voor de meeste deelnemers. En diegene die toch heelhuids thuis geraken worden op het einde alsnog door de politie tegengehouden. Vrienden en medestudenten kunnen het wankele parcours van de deelnemer meevolgen op een scherm.
Alcoholbeleid op UCLL
“Naar aanleiding van de resultaten van de 4 jaarlijkse bevraging in 2021 vanuit VAD (Vlaams expertisecentrum voor alcohol, drugs) rond middelengebruik in het hoger onderwijs, en op vraag van studenten, hebben we bij UCLL een alcoholbeleid uitgewerkt waarbij de focus ligt op verantwoord alcoholgebruik, niet op verbieden, wel op informeren en responsabiliseren.” De hogeschool pakt dat precies aan met de Tripping bike & car. “Omdat de deelnemers de effecten van rijden onder invloed ervaren op een moment dat ze er met hun volledige verstand bijzijn, zullen ze de ernst van de zaak beter beseffen. Voor studenten is vooral de fiets interessant. Wanneer ze te veel gedronken hebben laten ze de auto staan en nemen ze de fiets. Ze denken vaak denken dat fietsen onder invloed geen kwaad kan. Naast het sensibiliseren zetten we ook in op praktische tips om verantwoord om te gaan met alcohol. Want ook dat heeft effect. Een visuele voorstelling van wat 1 consumptie precies inhoudt, doet bij vele studenten al de mond open vallen. Maar ook andere campagnes, zoals Zebra-drinken, krijgen voet aan grond bij onze studenten.” Of samengevat: alcohol simpelweg verbieden blijkt zelden een goede strategie. “Beter is het om te informeren en sensibiliseren om gedrag te beïnvloeden”, besluit men bij UCLL.