GO!
Het gemeenschapsonderwijs GO! adviseert aan haar scholen om geen examens te organiseren en een tweede kans te geven tijdens de zomer voor wie niet meteen geslaagd is
De scholen moeten nog heropgestart worden en het einde van het schooljaar is reeds in zicht. Sommige leerlingen zullen de schoolbanken weinig of misschien niet meer te zien krijgen. In die paar weken wilt de school zich toeleggen op het leren.
Het organiseren van examens voor leerlingen die grotendeels zelfstandig en in uitzonderlijke omstandigheden alles moeten verwerken is niet fair. Permanente evaluatie tijdens deze moeilijke periode kan even effectief zijn als examens, maar is veel meer gericht op het ondersteunen van het leerproces. Het GO! Onderwijs adviseert scholen dan ook om geen examens te organiseren.
De eindbeslissing gebeurt op 2 momenten: Leerlingen die in juni de leerdoelen halen en positief beoordeeld worden door de klassenraad krijgen het A-attest en kunnen over naar het volgende jaar. Bij twijfel krijgt de leerling in juni nog niet meteen een B- of C-attest. Ze kunnen dan bijwerken tijdens de zomervakantie en verdienen dus een tweede kans. Ze zullen hierbij begeleid worden.
Het advies kreeg vorm in overleg met de scholengroepen van het GO! En wordt door het veld gedragen. De scholen behouden de autonomie en beslissen zelf op welke manier de evaluatie in juni daadwerkelijk zal lopen. Hiervoor moeten sommige scholen nog een aanpassing in het schoolreglement doorvoeren. Die mogelijkheid is voorzien door het nooddecreet dat binnenkort wordt goedgekeurd
Katholiek onderwijs
De koepel van het Katholiek onderwijs geeft geen advies aan de scholen. De scholen moeten autonoom kunnen beslissen of zij al dan niet examens inrichten. Ze raden klassenraden aan autonoom te beslissen. Bij twijfel wordt er opgeroepen tot voorzichtigheid zodanig dat er toch nog leerlingen kunnen overgaan naar het volgend jaar. Ze hopen ook voor zoveel mogelijk leerlingen al in juni te kunnen aangeven waar ze staan. Zo kunnen leerlingen en ouders zich al informeren voor het vervolg van de schoolloopbaan.
Vrijheid van onderwijs
Er is grondwettelijke vrijheid van onderwijs. Dat wil zeggen dat niet de minister en niet de koepel, maar de scholen zelf beslissen over evaluaties. Zij kennen hun leerlingen en de situatie het best. De leerlingen evalueren door testen wordt wel aangeraden omdat de leerstof dan beter zou bijblijven.