COLUMN FRANCIS MASURE: De Staaienverbinding

Aanleg turborotonde, Staaienverbinding, het voorgeborchte van de  hel van Stayen,  Sint-Truidens eigen Oosterweelverbinding, de chaos van de Tiensesteenweg, de, als fietser, als de pest te vermijden zone, het verkeersinfarct van westelijk Sint-Truiden, en zo zullen er nog wel enkele benamingen van toepassing zijn om de werken aan het rondpunt te beschrijven. Man wat een ‘ramóeldzje’. Het heeft wel enkele overeenkomstigheden met de Oosterweelverbinding van Antwerpen. Er is minstens even lang over gepalaverd voor de werken effectief begonnen. En het doel is uiteindelijk hetzelfde: een betere verkeersdoorstroming. Alhoewel ik Antwerpen zeker niet wil vergelijken met Sint-Truiden. Wel integendeel ik zou er niet willen geschilderd hangen in de Vlaamse havenstad. Dan liever op het stukje parking dat Sint-Truiden heet.

Maar goed het ging dus over de aanleg van ons eigen mini-Oosterweelverbinding zeg maar de Staaienverbinding. Alhoewel de werken nu al een maand bezig zijn is de situatie voor veel automobilisten nog altijd niet duidelijk. Het is ook echt niet simpel. Het doorgaand verkeer van Tienen naar Luik of andersom is nog gemakkelijk. Maar als je langs Stayen de stad in of uit wil, ja dat is een ander paar ‘vùtsels’. Je moet al echt op de goede wil van de aanschuivers uit de richting van Brustem rekenen om naar het centrum op te draaien.  En dan komt er nog de rechtse Jacky Ickx bocht waar het moeilijk mikken is tussen de witte, gele of zwarte verkeerslijnen op de grond. Het is dan ook vreemd rijden op het stukje voorlopig aangelegde rijbaan, voorheen beter gekend als het voetpad. Voor de durvers is er ook een mogelijkheid geschapen om via de parking van Stayen naar Luik op te draaien. Dan moet je wel als een soort kamikazepiloot de rijweg oversteken, dan opletten dat je niet tegen de betonblokken crasht, en dan nog met een geweldige ruk aan het stuur proberen in te voegen tussen de ongeduldige bestuurders die na de file eindelijk wat gas willen geven.

Ik zelf ben er, om een duidelijk beeld van de situatie te hebben, eerst eens te voet gaan prospecteren. Ik kan je verzekeren dat je er als voetganger aangeschoten wild voelt. Gelukkig is er na enkele dagen toch een tijdelijke oversteekplaats aangelegd. Wat ik mij afvraag is waarom er wel héél ruim op voorhand een halt toegeroepen wordt aan de fietsende medemens. Door het belerend wijsvingertje van de politie weet iedereen dat het overschrijden van het befaamde C11 bord zware financiële gevolgen kan hebben, het voordeel om met de fiets te gaan winkelen in Action, Aldi of AH zal verdampen als sneeuw onder de zon.

Het moet wel gezegd worden, de werken vorderen uitzonderlijk goed, en het zal zijn zoals steeds: als volgend voorjaar de rotonde plechtig  geopend wordt, zal alle leed snel vergeten zijn.