Op zondag 17 juli stelt het team van Nachtegaai, een nieuwe school in de Leopold II-straat in Sint-Truiden, hun manier van werken voor, en dat al wandelend. Onderweg zijn er verschillende activiteiten voorzien die mee een idee geven waar deze nieuwe freinetschool precies voor staat. Het wordt een echte beleefdag. Er wordt gemikt op de leeftijdsgroep tot 12 jaar.
“Om 14 uur vertrekken we aan het prieeltje bij het stadspark”, steekt Goedele Vertessen van wal. “Buurtwandelen is iets dat helemaal in onze werking zit. Het is een bron van informatie: Waar komt die straatnaam vandaan? Je komt altijd mensen tegen voor een interessante babbel, verschillenden planten en dieren op verschillende plekken. We leren kinderen kijken en we leren hen dingen in vraag te stellen. Tijdens de wandeling vertellen onze teamleden over de werking van onze school.”
Activiteiten
Nog tijdens de wandeling zijn er op verschillende plaatsen activiteiten voorzien. Goedele legt uit: “Cato Gys is kunstenaar en zet iedereen op weg met tekenen. Gökhan Girginol, acteur, theatermaker, veelzijdig kunstenaar, zet iedereen met materialen aan het werk. Al de resultaten worden samengebracht tot een verrassend kunstwerk. Nachtegaai is een brede school. We werken samen met verschillende organisaties en mensen uit de buurt. Cato en Gökhan zijn daar enkelen van. Fantastische mensen.” Nog volgens Vertessen is het de bedoeling dat ouders, kinderen en leerkrachten elkaar zondag beter leren kennen. Maar ook mensen uit de buurt zijn welkom, vrienden, familie, mensen die meer willen weten over ons project of iedereen die zin heeft in een gezellige namiddag, zich graag laat verrassen of gewoon een leuke activiteit met kinderen zoekt.”
Visie
Achter een goed onderwijsproject schuilt een visie. Ook bij Nachtegaai. Goedele Vertessen verduidelijkt: “In het freinetonderwijs gaat het over mensen serieus nemen, kinderen serieus nemen, ongeacht hun afkomst, interesses, eigenaardigheden. We willen kinderen kritische, autonome burgers doen worden die mee verantwoordelijk zijn voor hun omgeving. Door hen die verantwoordelijkheid te geven, zelf de touwtjes in handen te laten nemen en hen te vertrouwen, creëren we een zinvol leef- en leerklimaat. De leerlingen krijgen vrijheid in de mate dat ze die aankunnen. Kinderen starten zeer gemotiveerd aan hun schoolcarrière en die intrinsieke motivatie houden we graag vast. Dat kan als kinderen bezig kunnen zijn met zinvol werk. We dagen hen uit om keuzes te maken, om te plannen, om te werken. We begeleiden hen binnen een duidelijke structuur, waarin we ruimte creëren om te experimenteren. Met al hun zintuigen gaan ze proefondervindelijk verkennen. Om dat waar te maken, trekken we regelmatig naar buiten. We hebben een prachtige tuin en een fantastische buurt die volop kansen biedt.” Opvallend is ook het concept: “De leerlingen, het team, de ouders en de buurt maken samen school. Het is een coöperatief proces”, besluit Vertessen.